21 september 2019

Fjällvandring åt helvete av Are Kalvø

Are Kalvø är en norsk komiker, författare och mediepersonlighet som, enligt förlaget, ofta skriver om ämnen han inte vet så mycket om. I Fjällvandring åt helvete gör han upp om den skandinaviska förkärleken till naturupplevelser och utmanar sig själv, som den inbitna stadsmänniska han är, att ge sig ut på tur.

Den här boken hörde jag först talas om via Yukiko Dukes youtubekanal och tyckte väl den lät som något för mig. Faktum är att det är den tredje boken skriven av komiker som jag läst under relativt kort tid, vet inte om det säger något om vad jag letar efter hos en bok i nuläget?

Min upplaga har ett speciellt förord riktad till den svenska översättningen och det tycker jag riktigt mycket om. Sen blir det en del filosofiska funderingar kring den moderna människans förhållande till naturen blandat med mer konkreta dagboksanteckningar och redogörelser från författarens egna försök att tvinga sig själv att uppskatta fjällvandring.

I det här fallet tycker jag nog bäst om dagboksdelarna, men även de blir lite tradiga när det kommer till vandringsupplevelser. Jag hade kanske lite fel förväntningar, men jag tycker inte det blir vare sig hackat eller malet i berättandet. Boken är lite rolig, men inte så mycket. De filosofiska delarna är intressanta, men inte så utvecklade. Läsupplevelsen var okej, men kanske inte så omvälvande som jag hade hoppats på. Kanske fungerar den bättre för någon som är en mer aktiv friluftsmänniska än vad jag är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar