3 januari 2012

Läs 3 för 1

Jag verkar inte vara ensam om fenomenet att ha alldeles för många olästa böcker i hyllan. Jag är antagligen också, utan konkurrens, värst när det kommer till kvantiteten med 321 olästa titlar så här långt. Jag håller nämligen på att gå igenom böckerna i min ägo och uppdaterar vartefter jag hittar fler. Problemet här är att jag planerar en bokhylla för just olästa böcker, dit nyinköp och gamla dammiga hänvisas tills dess att jag läst dem och de kan få sin rättmätiga plats i den ordinarie hyllan. Men jag inser att det är helt orimligt, av den enkla anledningen att alla mina olästa böcker inte kommer få plats i den väl tilltagna nya hyllan. Illa, illa.

Eftersom jag älskar att köpa böcker kan jag inte förmå mig till ett regelrätt köpstopp. Jag har dock sedan en tid tillbaka tillämpat principen läs tre böcker och köp en ny. Det fungerar riktigt bra faktiskt och sporrar till att ta tag i böcker som blivit liggande, samtidigt som jag ibland får ta mig an något helt nytt. Kurslitteratur och presenter är såklart undantagna detta, men i övrigt har jag hittills lyckats hålla mig till upplägget. Jag har ännu inte blivit utsatt för test i skarpt läge då jag missade bokmässan i höstas. Bokrean kommer därmed att bli en spännande tillställning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar