31 januari 2012

Läslustknep

Januari har verkligen varit seg ur läsningssynpunkt. Endast tre böcker har det blivit, det lär inte hinnas någon mer under dagen, och två av dem påbörjade jag innan års- och månadsskiftet. Nu har jag i alla fall fått upp suget igen och det tillskriver jag i första hand en film, faktiskt. Förra helgen gick nämligen Jane Austen Book Club på SVT och jag såg den med glädje. Filmen bygger förstås på en bok med samma namn, men det är inte i därför jag skriver detta inlägg, utan för att den ingav en så varm och härlig känsla till det här med läsning. Och bokcirklande, herregud vad jag blev sugen på att bokcirkla! Nu är det lite svårt att ta sig för sådana saker när man som jag har väldigt mycket jag behöver göra på väldigt lite barnfri tid, men då finns ju det underbara fenomenet kulturradion.

P1 har nämligen kört ett gäng olika bokcirklar och om man inte följde dem går det bra att ladda ner pod-versioner från Sveriges radios hemsida. Fantastiskt! Jag har Blonde i min ägo och har Buddenbrooks i hyllan med lånade böcker. Perfekta att starta med alltså och jag är dessutom sugen på att läsa samtliga böcker det har cirklats om tidigare.

Och, helt apropå, kanske vore det läge att faktiskt läsa någon Austen också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar