11 januari 2013

2012:s utmaningar

Haha, vilket skämt! Fast meningen med att hoppa på utmaningar är för min del att bredda mitt läsande och ta tag i sånt som verkar intressant eller som jag funderat ett längre tag på. Och på sätt och vis fungerade det ju, även om jag inte på riktigt slutförde något...

När det gäller Ord och inga visors Strindbergutmaning gick jag ut hårt - och fastnade på första titeln. Jag tragglade och tragglade med novellsamlingen Från Fjärdingen och Svartbäcken, men tog mig aldrig igenom. Den var egentligen inte dålig, men jag hade hela tiden så mycket annat i huvudet att jag var tvungen att läsa om stora delar när jag väl återupptog den efter varje uppehåll. Inget riktigt rättvist sätt att ta sig an en bok och jag är inte avskräckt heller. Tvärtom kändes språket förvånande lättillgängligt. Biografiläsning och besök på Strindbergmuséet lockar även de fortfarande.

Sen var det Pocketlovers utmaning Tre på tre där jag skulle läsa tre novellsamlingar på tre månader. Jag läste nästan hela Båten av Nam Le, har bara den sista novellen kvar, och är faktiskt ganska nöjd med det. Den perfekte vännen är jag så sugen på att jag nog klarar av utan utmaning och den sista novellsamlingen Solskenet i munnen är som sagt kurslitteratur, så den läser jag nog i vilket fall. 

Serieutmaningen som Eli drog igång är väl den jag lyckats bäst med. Jag läste tre grafiska romaner (även om jag ännu bara bloggat om två av dem), dock absolut noll av dem jag i ursprungsinlägget meddelade att jag ämnade läsa... Istället blev det tre bibliotekslån, men det spelar inte så stor roll eftersom jag kom igång att läsa serier igen och det är härligt!

Nu städar vi undan det här, ut med 2012 och in med 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar