13 januari 2013

Seriesöndag: Family Living: Den ostädade sanningen av Lotta Sjöberg

Ibland pratas det om diskbänksrealism och sällan har väl det ordet varit en så träffande beskrivning som på Family Living. Men det är med en rejäl portion humor som Lotta Sjöberg beskriver livet som småbarnsförälder, den ständiga tidsbristen, det ständiga dåliga samvetet och samtidigt den ständiga optimismen.

Den här boken har länge stått på min önskelista, men när jag besökte stadsbibblan i Stora Staden passade jag på att låna den på deras serieavdelning som faktiskt har ett helt okej utbud. Jag läste den i samband med serieutmaningen, men har först nu kommit mig för att blogga om den. Jag kan inte riktigt säga att jag visste vad jag skulle vänta mig, men det var en angenäm läsupplevelse. Boken består av en bild per sida eller per uppslag och varje bild ger ett perspektiv eller en situation ur vardagen. Sjöbergs teckningsstil passar mig väldigt väl, jag gillar att det är svartvitt och stora, tydliga och lättintagna bilder.


Bäst gillar jag delarna om Drömhuset och Det perfekta hemmet. Jag antar att det igenkänningsfaktorn som gör sitt till, för ett gäng år sen byggde jag och maken eget hus. Om vi är färdiga ännu? Givetvis inte.

Jag kan verkligen rekommendera den Family Living: Den ostädade sanningen, jag tror den tilltalar även de som inte är vana att läsa serier. Min mamma fiskade upp den en kväll, bläddrade lite i den och fastnade sedan totalt. Det är en bok att skratta högt åt och jag tror den skulle passa väldigt bra som presentbok, varför inte i inflyttningspresent?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar