9 januari 2013

Bästa läsningen 2012

Här kommer min lista på bästa böcker 2012. Det är böcker jag har läst under året, de är alltså inte nödvändigtvis (eller ens särskilt ofta) utgivna 2012. Listan innehåller inga omläsningar, det är således enbart titlar jag läst för första gången under året.


  1. Fortfarande Alice av Lisa Genova - Oerhört väl berättad historia om Alice som drabbas av tidig alzheimers. Jag var alldeles tagen och det var årets klart bästa läsning!
  2. Mats kamp av Mats Jonsson - Självbiografisk grafisk roman om att bli förälder. Passade mig väldigt bra i tid, då jag själv var nybliven förälder, och är väldigt självutlämnande och känslosam.
  3. Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld - Om Maja som sågar av sin tumme, men framför allt har en väldigt komplicerad relation till sin mamma. Fantastiskt bra ungdomsbok som vann Augustpriset 2010.
  4. Ja till Liv! av Liv Strömquist - Ingen är så vass som Liv när det kommer till politisk satir, så är det bara.
  5. Monsterbiff till middag? av Torbjörn Esping & Ylva Esping - Reportagebok om köttindustrin och Belgian Blues intåg på det svenska matbordet. Bra översikt, även om man läser den med ett lätt illamående.
  6. Erebos av Ursula Poznanski - Om dataspelet Erebos som på något sätt får oroväckande stor makt över sina spelar även IRL. Väldigt spännande och välskriven om spelkultur och ungdomar.
  7. Mörk jord av Belinda Bauer - Historien om pojken Steven som lever i en trasig familj är så tragisk att man bara vill gråta. Dessutom spänningslitteratur när den är som allra bäst.
  8. Den tomma stolen av J K Rowling - Skvaller, lokalpolitik och ett persongalleri som får en att hämta andan en smula. Men åh vad jag gillade!
  9. Du och jag och vi av Pia Hagmar - Äntligen! Hästboken för vuxna, som jag har väntat och 2012 tog Pia Hagmar tag i saken. Jag blev inte besviken!
  10. Världskrig Z av Max Brooks - Fiktiv reportagebok om det stora kriget mot zombierna. Väl genomförd research och fantasifulla infallsvinklar gör detta till en mycket läsvärd bok.

Sammanfattningsvis var 2012 ett läsår med en hög lägsta nivå och med de tre översta på den här listan som riktiga toppar. Jag hoppas att 2013 håller stilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar